اردوی تفریحی سینما


توضیحات

یکی از نظریه‌‌های بازی در روان‌شناسی معتقد است که ما برای رفع خستگی بازی می‌کنیم. اگرچه این نظریه کامل نیست و انواع تفریح و سرگرمی را به ‌خوبی تبیین نمی‌کند، ولی تاحدودی درست است. همه ما وقتی زیادی غرق روزمرگی می‌‌شویم و مدام در حال انجام کارهای روتین و یکنواخت هستیم، دل‌مان بیشتر از حالت معمول هوای تفریح، مسافرت، گردش و بازی می‌کند. این مسئله خصوصا در زمان انجام کارهای یکنواخت و درعین‌حال طولانی‌مدتی مانند مطالعه برای آزمون و امتحان، بیشتر به چشم می‌آید. منظور اینکه تفریح و سرگرمی در کنار مطالعه، از ضروریات دوران دانش‌آموزی است.  

مدرسه راهنمایی یوسف‌آباد سلام نیز به‌همین‌دلیل، در آخرین روز آزمون‌های جامع مدارس برتر (22 آبان)، اردوی تفریحی سینما را برای رفع خستگی از دانش‌آموزان برگزار کرد. آزمون‌های جامع مدارس برتر در طول چند روز و در  2بخش تشریحی و تستی برگزار می‌شوند و دانش‌آموزان را کم‌وبیش خسته می‌کنند. اگر این خستگی‌ها از جنس یکنواختی و کسالت ناشی از روزمرگی مطالعه‌زدگی است، پس یک اردوی تفریحی دسته‌جمعی برای بازیابی انرژی دانش‌آموزان راهکار خوبی است.

در اردوی تفریحی سینما راهنمایی یوسف آباد، همه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه از هفتم تا نهم به «سینما آزادی» و تماشای فیلم «هتل» دعوت شدند. دیدن فیلم و وقت‌گذرانی با دوستان و همکلاسی‌ها تنوع خوبی برای دانش‌آموزان بود و آن‌ها را حداقل برای چند ساعت از حال‌وهوای درس و مدرسه خارج کرد. اگر نظریه رفع خستگی در مورد بازی را قبول داشته باشیم، پس باید مدام با فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مختلف به دانش‌آموزان انرژی بدهیم و سوخت لازم برای ادامه مسیر تحصیلی را به آن‌ها برسانیم. خلاصه که:

نمی‌توان و نباید از هیچ کودک یا نوجوانی توقع داشت که صبح تا شب سرش در کتاب باشد و مدام مطالعه کند. جدای از مشکلات روان‌شناختی احتمالی مانند افسردگی و اضطراب، درس‌خواندن مداوم و بی‌وقفه مغز را خسته می‌کند و بازدهی مطالعه را کاهش می‌دهد. در نقطه مقابل، برقراری تعادل بین تفریح و مطالعه، به حفظ شادابی و نشاط دانش‌آموزان کمک می‌کند و مغزشان را فعال و سرحال نگه می‌دارد.

اردوی تفریحی سینما راهنمایی یوسف آباد اولین اردوی برگزارشده در مدرسه ما نبوده است و آخرینش هم نخواهد بود. ما حتما از این برنامه‌ها و اردوهای تفریحی و گردشگری در طول سال تحصیلی به‌صورت مداوم خواهیم داشت تا روحیه شادابی و نشاط را در دانش‌آموزان عزیزمان حفظ کنیم. امیدواریم که برگزاری این گشت‌وگذارهای تفریحی در مدیریت انرژی و حرکت دانش‌آموزان به سمت قله‌های موفقیت کمک‌شان کند.